مرگ سوژه در هنر جدید رسانه ای
نویسندگان
چکیده
هنر جدید رسانه ای یکی از تحولات هنری است که از دل هنرهای معاصر برآمده است. پیدایی هنرهای معاصر با جدایی از مؤلفه ها و مقاصد هنر مدرن ممکن شد و از میان آن ها تأکید بر سوژة هنرمند مهم ترین مؤلفة هنر مدرن بود که هنرهای معاصر به دنبال جرح و تعدیل آن بودند. سوژۀ محوری هنر مدرن، در نهایت به انتزاع و خود آئینی هنر انجامید، اما جریان هنرهای معاصر، که واکنشی نقادانه به هنر مدرنیستی بود، مجال دگر آئین شدن هنر را فراهم ساخت. از نتایج این دگر آئینی می توان به وابستگی هنرها به رسانه های فراگیر اشاره کرد، به نحوی که رسانه ها بیش از هر مؤلفة دیگری در هنر تأثیر نهادند و سبب شدند که سوژۀ هنرمند در هنرهای معاصر تضعیف و سپس در هنر جدید رسانه ای حذف شود.
منابع مشابه
مرگ سوژه در هنر جدید رسانهای
هنر جدید رسانهای یکی از تحولات هنری است که از دل هنرهای معاصر برآمده است. پیدایی هنرهای معاصر با جدایی از مؤلفهها و مقاصد هنر مدرن ممکن شد و از میان آنها تأکید بر سوژة هنرمند مهمترین مؤلفة هنر مدرن بود که هنرهای معاصر بهدنبال جرح و تعدیل آن بودند. سوژۀ محوری هنر مدرن، در نهایت به انتزاع و خودآئینی هنر انجامید، اما جریان هنرهای معاصر، که واکنشی نقادانه به هنر مدرنیستی بود، مجال دگرآئینش...
متن کاملهنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران
تحولات تکنولوژیک و ظهور و گسترش رسانهها موجب نزدیک شدن دو حوزه تولید و مصرف رسانهای است و نهایتا سبب شکلگیری فرهنگ مشارکتی شده است. عرصه هنر میتواند زمینه و بستر مناسبی برای درک این تغییرات باشد، از این رو مقاله حاضر بر اساس ارائه مقولاتی نظیر «محیط رابط کاربری»، «عناصر طراحی»، «نوع مواجهه» و «گام تعاملی» مقیاسی برای مطالعه سطوح تعامل و مشارکت آثار هنر رسانهای ارائه کرده و سپس با استفاده ا...
متن کاملمسئولیت در برابر مرگ دیگری: بنیاد سوژه در فلسفه لویناس
مفهوم دیگری در فلسفه لویناس به مفاهیم دیگر او هویت می بخشد. وی با نقدی معرفت شناختی - هستی شناختی، تمامیت سوژه و کلیت دیگری را به پرسش می گیرد. به زعم لویناس دیگری امکان نفی تمامیت سوژه و امکان تعالی سوژه در فراروی از هویت ایستای خود است. این مقاله بر آن است تا نشان دهد نسبت سوژه با دیگری نسبتی معرفت شناختی - هستی شناختی نبوده بلکه از بنیان، نسبتی اخلاقی است. سوژه در مجاورت دیگری شکل می گیرد. م...
متن کاملاصالت زیبایی و انضمامی بودن سوژه در هنر
هر گونه قضاوت و داوری در مورد اثر هنری یا حقیقت هنر و زیبایی، مبتنی بر این اصل است که انسان پیش از حکم، تصوری از هنر و زیبایی داشته باشد. آیا منشأ تصوری که از حقیقت هنر در ظرف ادراکی انسانها به تحقق پیوسته است، حقیقی است؟ و یا آنکه منشأ آن تصور، اعتباری و مبتنی بر سلیقه و عادت و ذوق و پسند و تداعی و خواستهای فردی و اجتماعی است، که پنداری از صورت و حقیقت هنر را در ذهن به وجود آورده است؟ اثر ه...
متن کاملدیپلماسی عمومی جدید؛ بسترساز قدرت دیپلماسی رسانه ای
چکیده دیپلماسی عمومی جدید برنامههای دولتمحوری است که هدفش اطلاعرسانی یا تأثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهاست. دراینباره کشورهای قدرتمند با اشاعه و ترویج ایدئولوژی، ارزش و هنجارهای خود درصدد صدور پیام و فرهنگ خویش و همچنین کسب برتری بودهاند. این بستر با همکاری رسانهها شکل میگیرد. بر این اساس کشورهای قدرتمند نفوذ خود را مدیون رسانههای بینالمللی هستند که در پوشش اطلاعرسانی به تأمی...
متن کاملدیپلماسی عمومی جدید؛ بسترساز قدرت دیپلماسی رسانه ای
چکیده دیپلماسی عمومی جدید برنامههای دولتمحوری است که هدفش اطلاعرسانی یا تأثیرگذاری بر افکار عمومی کشورهاست. دراینباره کشورهای قدرتمند با اشاعه و ترویج ایدئولوژی، ارزش و هنجارهای خود درصدد صدور پیام و فرهنگ خویش و همچنین کسب برتری بودهاند. این بستر با همکاری رسانهها شکل میگیرد. بر این اساس کشورهای قدرتمند نفوذ خود را مدیون رسانههای بینالمللی هستند که در پوشش اطلاعرسانی به تأمی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگناشر: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
ISSN 2383-062X
دوره 1
شماره 2 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023